Sjukvård i urskogarna...

Roligt att se hur sjukvården fungerar i landet, speciellt i ett avbefolkat Norrland.

För några år sedan drabbades jag av sorkpest och var illa där an. Jag bestämde mig efter en vecka sjuk att krypa upp på vårdcentralen då dom öppnar. Sagt och gjort står jag där som ett fån och ringer på luckan, och efter ett tag så kommer det också en tant som öppnar luckan. Följande konversation utspelar sig då.

- Vad gäller saken?

- Jo, jag mår ganska dåligt, så jag skulle behöva träffa en läkare. (Som den Norrlänning man är betonade man så klart också det hela med "om det går bra".

- Har du beställt tid?

-
Nej, måste man göra det?

- Ja, det måste du.

-
Ok, kan jag beställa tid med dig nu då?

- Nej, du måste ringa in och beställa tid.

-
Jaha, men eftersom jag ändå är här nu, kan jag inte beställa tid här?

- Nej, det finns ett speciellt nummer du måste ringa in och beställa tid på.

-
Jaha, vilket nummer är det då?

Efter det fick jag numret av tanten, och eftersom jag ändå hade mobilen med mig så tänkte jag att jag ringer dom på en gång så får jag det hela överstökat, och med lite flyt också kanske får en tid på en gång med tanke på att...det inte var någon annan än jag där, helt enkelt.

Jag slår numret i mobilen och döm om min förvåning då det ringer bakom luckan där samma tant sitter. Hon lyfter luren direkt varpå jag mitt i mot henne i luckan svarar från mobilen:

- Jag skulle vilja beställa en tid...

Sjukvården är fantastisk ibland.

/Neo



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0