Om ironi och sanning funkade lika bra som lyhördhet och empati...



Tänk vad lätt allt skulle vara då, för då skulle man inte behöva det två sistnämda alls. Alla skulle gå med på det mesta utan några invändningar.

Jobbat 12 timmar idag, där jag besvarat diverse samtal i SJ´s växel, allt från bokningar till trafikstörningar och inställa/försenade tåg. Med ovannämda drömscenario så skulle man då alltså med 100% ironi och sanning enkelt kunna göra sin kund väldigt nöjd. Det skulle kunna låta så här.

- Hej och äntligen välkommen till SJ, jag heter Neo och ditt samtal kopplas troligen snart bort för fjärde gången i rad så skynda dig innan det är för sent! Jo just det, mitt bokningssystem ligger nere också, tur att det inte inträffar på den populäraste resdagen innan jul bara...eller?

- Eeeh ja hej, jag har stått på centralen och väntat på mitt tåg i 5 timmar som aldrig dyker upp, vi får ingen information och vet inte vad som händer. Tåg 207 är det som vi skulle åka med.

- Vad märkligt, det har aldrig hänt förr, och jag har ingen mer information om det här tåget än vad du har, trots att jag jobbar här och har kollat alla våra 4 system inklusive vägverkets. Det är ju absolut inte så att det är varannan avgång som vi saknar information om, och behöver leta upp som tokar, nej nej. Tur att allt är samlat på ett och samma ställe i alla fall så man vet vart man ska leta det man aldrig kommer att hitta. Men om du bara sitter kvar i telefonen så ska jag ringa vår trafikledning i andra änden, vilka bara kommer ta 30 minuter att komma fram till, men det gör väl inget, för det råkar väl inte vara så att du av slump så här på resande fot ringer från en mobiltelefon som tickar samtalkostnad per minut likt ett Gudrun Schyman läppstiftskonto gör. Nä så bra då, då ringer jag dom här, det blir tyst i luren en stund och kommer jag inte tillbaka så har du förmodligen fastnat i det bedårande gränslandet mellan SJ´s telefonväxel och Telias nät som gör att du ligger kvar på linan och tutar upptaget, vilket i sin tur gör att jag oavsett hur mycket jag än vill få tag i dig igen alltid möts av en upptaget ton och sen omöjligt kan avsluta samtalet för att ringa upp dig på nytt för egen hand. Men om det händer så behöver du ju bara ringa upp oss, vänta 40 minuter i kön igen och med lite medflyt, eller med riktigt mycket medflyt, vilket du kanske inte ska ha alltför stor förhoppning på, hittar en tomte som vet mera om ditt tåg.

- Jag väntar så gärna.

- Vad bra, då blir det tyst i luren och jag kommer förmodligen inte tillbaka om det så ledes förstås inte har hänt något på trafikledningens världsranking som gör att jag faktiskt får ett besked som inte är luddigare än min torktumlares sidofack.

Efter 40 minuter...

- Hallå, är du kvar?

- Ja, jag är kvar, fick du något besked om 207:an?

- Dra mig baklänges, är du verkligen kvar fortfarande? Jag som passade på att ta lunch också, och du hör mig fortfarande också, jag försvinner inte mellan varven och det blir tyst i luren och så?

- Nä, jag hör dig klart och tydligt.

- Det var som fan, det här måste jag skriva upp, men då får vi skynda oss för snart går nog hela växeln ner och då får du aldrig tag i oss igen. Ditt tåg 207 föresten kommer att gå från spår 18, även om när du har kommit fram så har vi bytt till spår 2 för att sedan ställa in den en kvart igen och flytta tillbaka den till spår 18. Men du är väl atlet och har väl inget emot att springa ett par rundor på centralen, du har väl knappast mycket bagage med dig heller utan reser lätt precis som alla andra så här i juletider. Så spring till spår 18, nu! Eller vänta, nu står det inställt med ny prognos, häng kvar i luren, jag ska bara ringa trafikledningen lite snabbt och kolla...

Som tur är så funkar det ju inte riktigt så...eller?

/Neo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0