Bakom fasaden...

Som nämnt i tidigare inlägg är det nyhetstorka just nu och det dröjer väl inte länge föränn vi har ytterliga nyheter där det antingen regnar för mycket, för lite, för ofta eller något kommer för sent, ett flyg eller varför inte ett tåg kanske.

Så för att bryta nyhetsmönster tänkte jag berätta lite grand hur det egentligen ser ut bakom fasaden av denna enorma nyhetsgigant som alltid verkar lyckas hamna i blåsväder på något underligt vis. Jag pratar så klart om vårt kära SJ.

Nu jobbar jag på SJ och har gjort det under en längre tid också, så jag har ju en hel del koll på vad som händer i företaget och hur vi jobbar.


En 14 årig pojke skulle åka tåg själv från Sundsvall till Malmö med ett tågbyte i Stockholm. I Stockholm kommer han bort sig totalt och missar sin anslutning med nattåget mot Malmö, som också är sista tåget. Klockan är nu strax efter 22.00 och det finns ingen hjälp att få på stationen och föräldrarna sitter i Malmö helt hjälplösa. Det är då pappan till pojken ringer SJs växel, och denna gång är det jag som svarar. Det ni kommer att läsa nu är ingenting som ni någonsin kommer att läsa i en dagstidning eller ens normalt sett kommer att höra talas om, bara det ger väl en inblick i hur insnöad alla nyhetsinstanser är och hur hela media samhället fungerar i sig.

Situationen är glasklar för mig. 14 årig pojke fast i Stockholm, utan hjälp, ingen personal som kan hjälpa då alla tåg lämnat centralen. Jag börjar med att ordna ett hotellrum åt pojken, ett hotell som låg 500m ifrån centralen. För att ta sig dit ordnade jag också en anslutande taxi som hjälper pojken med all bagage, plus att vi med säkerhet vet att han kommer fram till hotellet också. Sedan bokar jag om hans biljett till ett X2000 tåg dagen efter, där får han åka i 1:a klass för det är lugnare där och mindre hektiskt med folk. Sen hade han ingen anslutningsbiljett sista biten då han skulle vidare från Malmö, den lade jag också till så att han säkert tar sig hela vägen hem.

Att ett tåg är försenat eller att man missar en anslutning och blir strandsatt är ingen konstighet. Det är gamla banor vi åker på, det är inte splitternya tåg vi åker med. Att tågen kommer i tid mellan 90-95% av gångerna är det väldigt få som vet, men nu vet ni det. Nu vet ni också hur SJ egentligen jobbar.

/Neo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0