Språket

Språket i chatten vid pokerborden är väl inte alltid det vackraste, det är många känslor som svallar och ofta så blir språket därefter. Inom pokern är det i mångt och mycket ett speciellt språk med pokertermer men också almänna internetförkortningar, (vilket långt ord det blev), vi kallar det if istället. Språket när man spelar poker på nätet är ju engelska, det plus alla förkortningar kunde ju bli lite klurigt, men efter ett tag så förstod jag ändå merparten av vad som sas (trots min småländska ådra). Efter något år började jag spela på Svenska Spel, perfekt tänkte jag, då blir det mycket enklare med alla förkortningar i chatten. Satt mig vid ett bord och började spela, då jag vann en hand i början, så skrev personen som förlorade handen NH, hm vad kan det betyda då, satt och funderade i närmare en timma innan det slog mig att det betydde Nice Hand. Då visade det sig att man skrev allt på Svenska förutom förkortningar, dom skrev man på engelska, förmodligen för att det skulle bli lättare för oss som ändå hade en liten småländsk ådra någonstans. Nej, ska det bli något gjort får man nog göra det själv.

 

Så jag började översätta dom engelska pokertermerna till svenska. Dom första förkortningarna som jag översatte var nh (nice hand) och ty(thank you). Så när någon skrev nh efter det att jag hade vunnit en hand så skrev jag t som betydde tack, en översättning som jag var fantastiskt nöjd med. Sedan visade det sig att jag kanske inte var först med att skriva t utan det hade varit många som redan hade använt den fantastiska översättningen tidigare, shit man ville ju vara först. Jaha, då hade man den andra översättning kvar då Nice Hand – nh, den översatte jag till Bra Hand-bh. Det blev en stor succ'e när jag använde bh första gången (förkortningen alltså), frågade folk vad det betydde och dom tyckte det var en bra översatt förkortning, men nu verkar det som om folk har glömt den och gått tillbaka till dom gamla vanliga engelska förkortningarna igen, hur kul kan det vara, LOL, liten o len, vem bryr sig. Det var bättre förr.

 

Rullen är nu på 3236:-

/Svenne


Kommentarer
Postat av: nayomi

lycka till

2010-07-14 @ 11:42:49
URL: http://nayomi.blogg.se/
Postat av: sandra "piik"

känns som en blogg av någon som är spelberoende.

2010-07-14 @ 11:47:02
URL: http://veilofsin.blogg.se/
Postat av: Neo

Hehe, nice mannen :)

2010-07-14 @ 13:17:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0