Boken (del 7)



Detta är en berättelse uppdelat i 10 stycken avsnitt, skriven och skildrad av två olika personer. Varje avsnitt skrivs av en person, men följs sedan upp av den andre berättaren i nästkommande del, vilket gör att berättelsen på det viset blir helt oförutsägbar. En berättare skriver från Ånge och den andre från Stockholm.

Kapitel 7

 

Boken handlar om en resa runt jorden, men även en resa över tid. Jag fastnade för boken direkt, den är intressant, spännande och lärorik från första till sista sidan.

Medans gubben satt och berättade om boken, sprang jag fram och tillbaka och servade gubben med kaffe och kakor. Han forsätter med sin berättelse.

 

Boken började skrivas år 1661 av en svensk med tyska fötter, förlåt rötter ska det va, han hette Otto Girig, och boken var färdigskriven år 1919. Det Otto Girig startade och skrev om, det var familjen Girigs färd mot att bli rikast och samtidigt mäktigast i världen, det var i alla fall hans tanke. Så Otto reste runt i världen och stal och lurade folk på sånt som var av värde, så att familjen Girig skulle bli rikast i världen.

 

Efter Ottos död tog hans son över och sen har det forsatt likadant generation efter generation. Den sista i familjen Girig som skrev i boken var Anna Girig, eftersom Anna inte hade några barn, så fanns det ingen ny generation Girig som kunde forsätta att bygga på familjen Girigs förmögenhet. Så Anna bestämde sig för att ge ut boken, vilket hon gjorde, och det var på våren 1919.

 

Mitt i gubbens intressanta historia så ringer telefonen.

 

  • Hej, jag ringer från tele4 utan hyra och undrar om du har tid en stund?

  • Jag är lite upptagen, och jag är inte intresserad av att köpa något.

  • Vad bra. Det är så att vi har ett abonnemang som jag tror skulle passa dig perfekt.

  • Fast jag vill inte köpa något sa jag precis.

  • Fast det här behöver du inte betala något för, du ringer gratis till alla dina vänner och bekanta, ingen minutkostnad, och ingen uppkopplingsavgift, du betalar alltså 0:-
    - Bra, då tar jag 1000 stycken.
    - Nja, det tillkommer ju andra avgifter.
    - Men du sa ju att det kostade 0 kronor!?
    - Ja, men...
    - Du ljög alltså?
    - Nää, men...
    Jag fick en lustig Déjá vy känsla av att jag haft detta samtal tidigare...så jag slängde på luren.

     

    Jag går ut till gubben igen och ber honom att forsätta historien...

     

    Fortsättning följer...




Kommentarer
Postat av: Neo

Haha, du är rolig du

2010-11-18 @ 02:00:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0