Boken (del5)



Kapitel 5

 

Jag vaknade till av att det blev ljust och att det inte längre var tyst. Det var strömmen som hade kommit tillbaka, när strömmen gick och det blev kolsvart passade jag på att ta en liten tupplur. Jag tittade på klockan på mobilen, jag hade sovit i över två timmar.

Jag satte mig upp i sängen och funderade på allt som hade hänt det sista dygnet, efter ett tag så slår det mig att det var en dröm, eller ?

 

Att gubben med käpp kidnappade mig var absolut en dröm, jag går fram till ytterdörren och kikar ut i titthålet, längst bort i ena hörnan står gubben kvar.

Jag går in i badrummet och öppnar tvättmaskinen, och där ligger boken och resten av lådans innehåll. Jag ställer in tvättmaskinen på 60grader och plockar ur grejerna.

 

Jag öppnar ytterdörren och ropar på gubben. Inte pippis häst, utan den gamle mannen med käppen som stod och tryckte längst bort i ena hörnan. Han kommer fram till mig och säger ännu en gång, du har något som tillhör mig.Jag bjuder in honom på kaffe, vilket han accepterade direkt. När vi nu sitter vid köksbordet med en varsin kaffekopp framför oss kanske man kan få en förklaring av gubben.

 

Du sa att jag hade något som var ditt, gubben vrider lite på sig innan han svarar.

 

-Ja, boken du ropade in, den är min.

-Det kan den väl inte vara, jag ropade in den för 50spänn.

-Jo, men den var min innan den försvann.

-Vadå försvann?

-Den försvann från biblioteket.

-Biblioteket? Man har väl inte sådana här gamla böcker på biblioteket.

 

Gubben berättade att han hade jobbat på ett litet bibliotek i gamla stan i hela sitt liv och att det var där han såg boken för första gången, han började jobba där när han var 15år, året var 1940. Boken var inte till utlåning, han hade av en slump hittat boken i källaren till biblioteket, där dom hade ett litet lager.

 

Han berättade också att han blev fascinerad av innehållet och att han på varje rast han hade, gick ned i källaren och läste i boken. Men när andra världskriget tog slut, så hade biblioteket stängt en vecka, och när han återkom till källaren efter den veckan var boken borta, och han har letat efter boken sen dess, 65år av sökande har tagit slut.

 

Det var av en ren tillfällighet han råkade se boken, när den slängdes i den så kallade hemliga lådan på auktionen, han hade gått fram och gjort en liten märkning på lådan för att han skulle veta att det var den han skulle ropa in lite senare.

Lådan med boken i skulle auktioneras ut bland dom sista grejerna, så gubben hade gått ut på en promenad för att fördriva tiden fram till dess. När han kommer tillbaka så har lådan redan sålts.

 

Han kände igen lådan på märkningen han hade gjort, när jag passerade honom, så förföljde han mig, samtidigt så såg han att han inte var ensam om att göra detta.

Resten är historia. Precis när jag ska fråga gubben om innehållet i boken, så ringer telefonen...

 

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Neo

Jaså din luring, nu har jag ingen aning hur jag ska krångla till det för dig, men jag kommer nog på nåt

2010-11-16 @ 01:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0