Boken (del9)



Detta är en berättelse uppdelat i 10 stycken avsnitt, skriven och skildrad av två olika personer. Varje avsnitt skrivs av en person, men följs sedan upp av den andre berättaren i nästkommande del, vilket gör att berättelsen på det viset blir helt oförutsägbar. En berättare skriver från Ånge och den andre från Stockholm.

Kapitel 9

Nu till det riktigt intressanta med boken, tyckte jag mig höra från gubbens mun som var full av en geggig blandning av kaffe och pepparkakor. Stjälp mig upp! Han måste mena hjälp mig upp. Jag gick och hämtade pepparkaksburken, och använde den som lockbete för att få upp gubben från sackosäcken, det funkade inte alls, utan jag fick dra upp gubben.

 

Det lyste om gubben när han öppnade det lönnfack som var placerat längst bak i boken. Titta här! Sa han exalterat, utan några konditorivaror i munnen.I lönnfacket låg en lapp med texten (Pengarna från försäljning av familjen Girigs erövringar finnes under Högalidskyrkans trappa.)

 

Gubben berättade att när han läste boken första gången, så hittade han en lapp där det stod något i stil med, att om du läste hela boken så kom du närmare ledtråden som skulle leda dig till en gömd skatt, vilket var lappen i lönnfacket med beskrivningen var pengarna låg.

 

Den förstnämnda lappen hade gubben tappat och den är fortfarande på villovägar, och det är väl förklaringen till att det är flera personer "Karlsson och Blom" som har fått vittring på pengar, och att dom har listat ut att dom behöver boken som ledsagar dom till rikedom.

 

Gubben hade varit till Högalidskyrkans trappa och grävt och letat, men hade varit tvungen att ge upp. Gubben börjar bli gammal, sa han och tryckte in ett gäng pepparkakor i munnen. Han föreslog att vi skulle dela på pengarna om jag var behjälplig med grävandet. Så fick det bli.

 

Precis när vi är på väg ut genom ytterdörren, så ringer telefonen, det är Karlsson som säger att dom vet att jag har lappen med beskrivningen, och att dom strax kommer upp och hämtar den. Jag lägger på luren, slår på datorn, skriver ned texten som stod på lappen, fast med den skillnaden att jag ersätter Högalidskyrkan med Villa Villekulla.

 

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Neo

Snyggt, då var det bara att knyta ihop säcken då... :S

2010-11-22 @ 23:15:55
Postat av: Camilla

högalidskyrkan. Givetvis! haha

2010-11-23 @ 12:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0