Tomten, Z och Jag. (Tiden, eller skifte på kvarsittarnas bänk)

Tomten och jag satt på parkbänken i Högalidsparken och väntade på Z. Anledningen till att Z var sen, var enligt honom själv, när vi pratades vid i telefon, att han satt hemma vid datorn och glömde då bort tiden. Det är lite typiskt Z att inte kunna passa tiden, så var det redan när vi gick i skolan, Z kom ofta försent till lektionerna och fick kvarsittning som straff. Så man skulle kunna säga att Z gick längre i skolan än oss andra, fast jag vet inte om han har lärt sig mer för det, men det kan ju bero på att han sov en hel del på lektionerna.

 

Man kan också säga att det var Z som fick mig och Tomten att börja prata om tiden för att just fördriva den samma. Tomten hade många funderingar om ämnet, det hade han haft redan som liten och det hade blivit fler med tiden, hans funderingar om tiden var ungefär så här.

 

Förr i tiden hade man tid för annat, annat är det nu för tiden, nu för tiden har man inte tid, för man har annat att göra, göra annat har man inte tid för, i alla fall inte nu för tiden. När tiden står stilla har vi tråkigt, om vi har tråkigt så får vi mer tid, tid är pengar, ju tråkigare vi har desto mer pengar får vi.

 

Så man skulle kunna anta om Z bara hade suttit hemma och haft det tråkigt istället för att slå på datorn, och slösat bort dyrbar tid framför skärmen, så hade han förmodligen kommit i tid och samtidigt sparat pengar, inte bara åt sig själv, utan även åt Tomten och mig. Eller!?

 

Det är först nu som jag börjar inse att personer som är arbetskygga eller fritidsfixerade är mobila vinstdrivande företag som är extremt sparsamma.
När jag tiitar upp mot Högalidskyrkans stora klocka, så visar den att tiden har runnit iväg ganska fort och att Z borde ha varit här för längesen, och att det var väldigt länge sedan tuppen som satt högst upp i kyrktornet hade gjort något väsen av sig, han har kanske inte haft tid.

 

Tomten hade ärenden som han var tvungen att uträtta så han hade inte tid att vänta på Z längre, så nu var det jag och inte Z som satt på kvarsittarnas bänk.

Hur fan gick det till?

 

/Svenne


Kommentarer
Postat av: Neo

"Ju tråkigare vi har"...haha fan bästa på länge! :)

2010-11-17 @ 15:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0