Boken (del4)



Detta är en berättelse uppdelat i 10 stycken avsnitt, skriven och skildrad av två olika personer. Varje avsnitt skrivs av en person, men följs sedan upp av den andre berättaren i nästkommande del, vilket gör att berättelsen på det viset blir helt oförutsägbar. En berättare skriver från Ånge och den andre från Stockholm.


Kapitel 4


Det vart mörkt som i graven, men allt visade sig ha sin förklaring. Gubben hade stoppat käppen för titthålet och lekte just nu tittut leken med mig. Nu ser du mig, nu ser du mig inte, nu ser du mig, nu ser du mig inte, och så höll han på som ett litet barn. Med tanke på hans beteende så tog det en stund innan jag bestämde mig för att faktiskt öppna dörren istället för att ringa psykvården.

Kom nu, vi måste dunsta innan dom kommer tillbaka, ta med boken så ska jag visa dig en sak, sa gubben. Även om mitt liv just vid denna tidpunkt var tämligen ointressant och händelselöst så funderade jag på om det verkligen skulle vara så smart att haka på en okänd mystisk gubbe som jag bara känt i en minut till okänd mark, och bara så där utan att veta vad som skulle kunna hända. Han skulle kunna vara vad som helst, psykopat, mördare, maffiamedlem, och jag skulle ju kunna åka dit på i princip vilka dårskap som helst. Vad skulle vara det rätta att göra?


Det visade sig att droskan som jag nu satt i var exakt lika skakig som jag först trodde då jag såg gubben rida fram den på parkering, precis utanför mitt boende. Jag hade fått en ögonbindel med tillhörande handbojor på mig. Insidan av droskan var alldeless kolsvart, eller var det bara en riktigt bra ögonbindeln kanske. Så här med facit i hand så skulle man kanske analyserat situationen en aning mer noggrant och valt att stannat hemma ändå, men det var alldeles för sent att vara efterklok så här fem timmar efter den våldsamma kidnappningen.

Men det fanns också ljuspunkter och positiviteter i min ack så besvärliga situation. Såret på armen efter misshandeln hade stelnat till och jag hade slutat blöda, och jag hade även börjat få tillbaka viss känsel i benen efter att gubben tidigare kört över mig med vagnen. Vem kunde ana att en så gammal skrällig gubbe med käpp skulle kunna överlumpa en så relativt ung, stark och obeservant man som mig (även om bedövningspilen och basebollträet hjälpte honom en hel del på väg).

Droskan stannade och dörren öppnades...

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Svenne

Jag tror jag har sett filmen, men jag har inte läst boken.

2010-11-14 @ 20:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0