Boken (del 1)


Detta är en berättelse uppdelat i 10 stycken avsnitt, skriven och skildrad av två olika personer. Varje avsnitt skrivs av en person, men följs sedan upp av den andre berättaren i nästkommande del, vilket gör att berättelsen på det viset blir helt oförutsägbar. En berättare skriver från Ånge och den andre från Stockholm.


Kapitel 1

 

Jag har precis avslutat ett tredje telefonsamtal denna morgon, högst upp i bokhyllan ser jag den. Boken.

Jag köpte den billigt igår, det var på en auktion i gamla stan.

Det var ett konkursbo som man auktionerade ut, och det lustiga var att alla grejer hade tillhört Bosse, en gammal klasskompis till mig. Det hade inte gått så bra för Bosse, han hade spelat bort allt han ägde på hästar. Stackarn! Dessutom har alla hans polare börjat kalla honom för konkursbo.

 

Boken kostade mig 50 spänn, den låg i en så kallad ”hemlig” låda, som förutom boken innehöll diverse småkrafs. Boken är väldigt tjock, och den är sliten, man ser på den att den är väldigt gammal.

 

Alla som hade ringt denna morgon hade frågat mig om det låg en bok i lådan som jag ropade in. När den första snubben ringde, sa jag att jag inte hade öppnat lådan och samtidigt frågade jag honom varför han undrade det, och hur han hade fått tag på mitt telefonnummer, han mumlade något om Eniro och att han skulle återkomma, sedan la han på luren.

Dom två andra som ringde mig denna morgon ställde precis samma fråga, till dom sa jag bara att det inte låg någon bok i lådan.

 

Det måste vara något väldigt speciellt med boken när tre olika personer har letat reda på den som förmodligen, men inte säkert har boken i sin ägo, tagit reda på

telefonnumret, ringt upp tidigt på morgonen och frågat om boken låg i den låda som dom tydligen visste att man hade ropat in.

 

Det är många tankar som far genom mitt huvud när jag står och stirrar på boken, det jag kommer fram till är att den måste vara väldigt värdefull, åtminstone för dom tre personer som hade ringt till mig denna morgon. Det kan också vara så att boken i sig är värdefull, att man kan få mycket pengar för den vid en försäljning, men hade det varit på det viset så förstår jag inte varför ingen av dom tre som ringde sa att dom var intresserade av att köpa boken.

 

Jag ska precis lyfta ned boken från hyllan då det ringer på dörren...

 

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Neo

Snyggt!

2010-10-27 @ 00:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0