Boken (del2)



Detta är en berättelse uppdelat i 10 stycken avsnitt, skriven och skildrad av två olika personer. Varje avsnitt skrivs av en person, men följs sedan upp av den andre berättaren i nästkommande del, vilket gör att berättelsen på det viset blir helt oförutsägbar. En berättare skriver från Ånge och den andre från Stockholm.


Kapitel 2

Jag öppnar dörren, där står en mystisk kuf med ett nästan överdrivet snyggt odlat bockskägg som måste ha tagit honom åratal att fullborda till dess nuvarande perfektionalitet. Ju mer jag tittar på det desto snyggare blir det, så pass att jag börjar fundera på hur man själv skulle se ut i ett. Mannen som verkar vara av äldre slag är uppklädd i någon form av smoking med blårandiga inslag, denna också av äldre modell, han har även en lustig hatt på sig, och i vänster hand håller han i en brun käpp krampaktigt.

Du har något som tillhör mig, säger gubben. Jag vill att du lyssnar på mig väldigt noga, fortsätter han. Om ungefär 2 minuter kommer det att ringa på din dörr. Då du öppnar dörren kommer där stå två personer som "påstår" sig tillhöra SÄPO, dom kommer att vilja beslagta din låda som du ropade in på auktion igår. Jag hinner inte förklara varför nu, men det är ytterst viktigt att du inte ger dem innehållet som finns i den lådan, vår framtid står på spel. Låt dom inte få tag i innehållet!

Den äldre mannen vänder sig om och försvinner snabbt förbi hörnet och uppför trappan i hyreshuset, under några få sekunder lämnar han en skugga på golvet som blir mindre och mindre och till slut försvinner helt i takt med att ljudet från trappstegen domnar bort. Jag hör hur dörren längst ner går upp, det är någon på väg in i huset! Jag stänger dörren snabbt och bestämmer mig för att gå på min intution och lita på den mystiska kuf som precis hade uppdagats framför mig. Det var något i hans väldigt spända och allvarliga blick som gjorde att jag trodde på honom. Jag tömmer lådan på innehållet illa kvickt, fyller den med annat skräp och slänger ner en gammal och sliten roman av Hemingway.

Jag hinner precis gömma de andra grejerna och boken i tvättmaskinen då det plötsligt ringer på dörren...

Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Svenne

Är du säker på att du inte är författare?

Riktigt bra!

Jaha, det är väl bara att försöka fortsätta då, måste dra, det ringer på dörren...

2010-10-30 @ 10:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0