Boken (del3)



Detta är en berättelse uppdelat i 10 stycken avsnitt, skriven och skildrad av två olika personer. Varje avsnitt skrivs av en person, men följs sedan upp av den andre berättaren i nästkommande del, vilket gör att berättelsen på det viset blir helt oförutsägbar. En berättare skriver från Ånge och den andre från Stockholm.


Kapitel 3

Jag kikar i titthålet, mycket riktigt, gubben hade rätt. På andra sidan dörren står det två herrar, den ena är kort och smal, den andre är ganska lång och lite lönnfet.
Jag öppnar dörren och den kortare mannen säger, mitt namn är Karlsson och det här är min kollega Blom, och pekar samtidigt som han nickar mot sin kollega, och i en rörelse lyfter och sänker dom armarna. SÄPO!

 

Jag förmodar att det skulle tolkas som någon slags identifiering, vilket skämt! Jag funderade om jag skulle påpeka deras dåliga identifiering, men av någon anledning så kände jag att jag skulle låta bli, självklart var dom inte från SÄPO, dom såg ut och betedde sig som amatörkriminella på sitt första uppdrag.

 

Karlsson och Blom? Var inte det skurkarna som försökte stjäla Pippi Långstrump's guld? Det var tydligen korte Karlsson som var född med talets gåva och hade i uppdrag att ”om man nu skulle använda deras SÄPO-språk” fixa snacket. Karlsson fortsätter, du har ropat in en hemlig låda på auktion, och den innehåller grejer som är hemliga och vi har fått order från chefen att hämta den.

 

Jag fick kämpa med att inte börja gapskratta, jag kunde knappt hålla mig när jag kom att tänka på att jag slängde ned en bok av Ernest Hemingway i lådan, Hemingway som var känd för att skapa trovärdiga figurer i sina noveller och romaner.Ja, jag ropade in en låda igår, men jag har inte öppnat den än, så för mig spelar det ingen roll. Hur mycket bjuder ni?

 

Samtidigt som jag ställer frågan till knoll och tott, förlåt! Karlsson och Blom, så ser jag att mannen med käppen står längst bort i hörnet och iakttar oss. Karlsson tar till orda igen, Vad säger du Blom? Ska vi säga en hundring? Jag överlämnar lådan som jag hade fyllt med diverse skräp och Hemingwayboken till Karlsson, och samtidigt får jag en hundring av Blom.

 

Karlsson och Blom verkade nöjda över, att som dom trodde hade lyckats med sitt uppdrag, och jag var nöjd med att ha blivit av med dom, samt att jag plussa femtio spänn. Jag låser dörren, men jag står kvar på insidan och kikar i titthålet, då ser jag mannen med käppen komma fram ifrån hörnet där han hade stått gömd. Han går fram till min dörr, med käppen känner han av dörren, ungefär som en blind gör med sin käpp för att känna sig fram. Helt plötsligt blir allt svart...

 

Fortsättning följer...

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0