Tomten, Z och Jag (Funderingar, eller var allting bättre förr?)

Satt och funderade lite allmänt om saker och ting denna torsdag när jag satt på tåget på väg till hornstull.

Var det verkligen bättre förr?

Jag tänkte jag skulle ta upp denna intressanta frågeställning med Tomten och Z när jag kommer fram till högalidsparken.

Väl framme så visade det sig att det bara var Tomten som var där, Z var hemma, sängliggandes i feber.

Jag tog upp frågeställningen med Tomten, hans svar blev något i stil med, det är bara ett uttryck och att alla bara klagar. Nej, det svaret kan man inte vara helt tillfreds med. Får alltså försöka komma på lite bättre teorier själv med andra ord.

Dom lyder som följer.

När man var yngre så ställde man aldrig den frågan. Varför?

Men ju äldre man blir desto oftare frågar man sig, var det bättre förr?

Svaret på frågan är att det var bättre förr.

Varför?

Teorin är när man är liten och inte så gammal har man inte lika mycket förr som man kan tycka vara bättre, men ju äldre man blir ju mer förr får man ju tycka det var bättre.

Så skulle man inte tycka att det var bättre förr när man har blivit lite äldre så skulle man ju vara övervägande missnöjd.

Så dom barn och ungdomar som tror att dom som är lite äldre är bakåtsträvare och bara klagar har inte förstått att det är tvärtom.

Så till er säger jag bara, kom igen om ett halvt sekel när ni har skaffat er tillräckligt med förr som Ni kan tycka är bättre.

 

/Svenne

 


Kommentarer
Postat av: Neo

Hehe, bra poäng! :)

2010-10-12 @ 21:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0